22-10-2012 π.Γεώργιος ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ

τ.Κοσμήτωρ Θεολογικής Σχολής Αθηνών

"Η Ορθοδοξία και η Ιστορική επιβίωση του Ελληνισμού".

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ:

5

-Ι.Μ.Κίτρους & Κατερίνης

-Πνευματικό Κέντρο "Ο Άγιος Φώτιος"

 

Tην Δευτέρα 22 Οκτωβρίου στην καθιερωμένη ομιλία της Σχολής Γονέων –Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης ξεκίνησε με ένα μουσικό πρόλογο που ξάφνιασε ευχάριστα τους ακροατές και φίλους της. Οι μελωδοί της Παράδοσης με ήχους νοσταλγικούς της Ανατολής μας ταξίδεψαν με μουσική και τραγούδια, στις αλησμόνητες Πατρίδες της Ιωνίας και της Μικράς Ασίας. Προετοίμασε έτσι τον ομιλητή πρωτοπρεσβύτερο π .Γεώργιο Μεταλληνό,  τ. κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής Αθηνών και Ομότιμο Καθηγητή να αναπτύξει το θέμα του  "Η Ορθοδοξία και η ιστορική επιβίωση του Ελληνισμού".

 

 

 

 

 

 

8


Κοσμογονικό γεγονός ήταν η συνάντηση Ελληνισμού-Χριστιανισμού ακόμη από τα χρόνια του Χριστού που και η Γαλιλαία ονομαζόταν των εθνών δηλαδή και των Ελλήνων. Ο γεωγράφος Στράβων με τον όρο Ελλάς εννοούσε όλο τον κόσμο, με την
έννοια του πολιτισμού βέβαια. Αυτό εννοούσαν άλλωστε στη Βουλή των Ελλήνων
όταν έλεγαν ότι οι Έλληνες επικρατούν με τον πολιτισμό. Πρωτογενή στοιχεία του Ελληνισμού που οδήγησαν στην ένωσή του με τον Χριστιανισμό είναι η θεοκεντρικότητα, η ενοποίηση της ανθρώπινης ζωής- στον ιερό χώρο των Δελφών συνυπάρχουν τα ιερά, το θέατρο ως σχολείο της ψυχής και το στάδιο ως σχολείο του σώματος-και τα όρια του ανθρώπινου μυαλού προς αναζήτηση της αληθείας. Κατά τον Κλήμη τον Αλεξανδρέα η φιλοσοφία είναι η  αναζήτηση της αληθείας. Ελληνικές ιδιότητες που συνυπάρχουν στον χριστιανισμό είναι η κοινωνική αντίληψη, ίση που δεν απορρίπτει τον άλλο .Μαζί με τον χριστιανισμό με τον απόστολο των εθνών Παύλο εξαπλώνεται κι ο Ελληνισμός. Η σύζευξη επιτυγχάνεται στα χρόνια των 3 Ιεραρχών και μετά τον 9ο αιώνα η ελληνορθοδοξία

1

αποτυπώνεται καλλιτεχνικά έως σήμερα στους νάρθηκες των εκκλησιών με τις
μορφές φιλοσόφων και προφητών ως προειπόντων την έλευση του Χριστού.
Άλλωστε η Ρωμηοσύνη στηρίζεται σε τρία θεμέλια: τον κρατικό φορέα το ρωμαϊκό ,
την ελληνική παιδεία και την πίστη στον Χριστό. Έτσι η Ορθοδοξία αποκτά υπερεθνικό χαρακτήρα χωρίς να αγνοεί την πατρίδα του καθενός-κατά τον Γρηγόριο
τον θεολόγο κοινή πάντων μήτηρ η πατρίς. Η εκκλησία αποτελεί φορέα ελληνικού πολιτισμού, καθώς ο πολιτισμός είναι η φανέρωση της ανθρώπινης ψυχής. Με άλλα λόγια, όπως είπε ο Τόινμπι η ψυχή του πολιτισμού είναι ο πολιτισμός της ψυχής. Και για να επιβιώσει ο ελληνισμός πρέπει να προσέξει να μη του διαστρεβλώσουν την πίστη, την ιστορία και τη γλώσσα.

3

 

4

8

9

Η συνοχή και η συνέχεια του Ελληνισμού εξασφαλίζεται αν  "μορφώσουμε " Χριστό μέσα μας , βαδίσουμε στα χνάρια των αγίων , γιατί κατά τον Κολοκοτρώνη πρώτα είπαμε υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος για την επανάσταση του 1821.

12

 

13

14

15

16

17

18

19

20

 

21

Ακολούθησε ζωντανός διάλογος, ύστερα από ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και ανακοινώθηκε ότι την επόμενη  Δευτέρα 29\10\2012 θα μιλήσουν ο κ. Κωνσταντίνος Αινιάν Μαζαράκης, αντιναύαρχος Π.Ν. Αρχηγός Στόλου του Πολεμικού μας Ναυτικού με θέμα "Η συμμετοχή του Πολεμικού Ναυτικού στην απελευθέρωση της Β. Ελλάδος το 1912" , ο κ.Λεωνίδας Τσιαντούλας ,πλοίαρχος Π.Ν. κυβερνήτης Θ\Κ ΑΒΕΡΩΦ με θέμα "Το θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ σήμερα ως μουσείο".  και ο κ. Κωνσταντίνος Κορομπίλης με θέμα "Ο  ναύαρχος Π.Κουντουριώτης και οι ναυμαχίες του 1912".