11-11-2013. Kων/νος ΧΟΛΕΒΑΣ - Ιωάννης ΣΑΡΣΑΚΗΣ

1

Πολιτικός Επιστήμων - Στρατιωτικός ε.ε.

"Ο Άγιος Αυτοκράτορας Ιωάννης Βατάτζης"

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ:

-Εκπαιδευτικό Συγκρότημα "ΠΛΑΤΩΝ"

-Πνευματικό Κέντρο "Άγιος Φώτιος"

 

         Κων.Χολέβας:  Δώστε στους νέους μας πραγματική Παιδεία με κλασσικά κείμενα αρχαιότητας, ρωμέϊκης κληρονομιάς, πατερικά και νεότερα...

       

          Σπουδή στην Ιστορία της Ρωμανίας ( Βυζαντινής Αυτοκρατορίας) αποτέλεσε η ομιλία της Σχολής Γονέων-Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κατερίνης τη Δευτέρα 11/11/2013 για τον "Άγιο Αυτοκράτορα Ιωάννη Βατάτζη" από τους κ. Ιωάννη Σαρσάκη, στρατιωτικό ε.ε. και τον κ. Κωνσταντίνο Χολέβα , πολιτικό επιστήμονα , στο Συνεδριακό Κέντρο του Δήμου Κατερίνης. Ο κ. Σαρσάκης, ο πρώτος ομιλητής, αναφέρθηκε στο βίο του αγίου Ιωάννη Βατάτζη ,αφού έκανε μια σύντομη ιστορική επισκόπηση της εποχής. Με την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 από τους Φράγκους δημιουργήθηκαν τα φραγκικά βασίλεια της Κων/πολης, της Θεσσαλονίκης, το Δουκάτο των Αθηνών, το Βενετικό Δουκάτο Αρχιπελάγους, το Πριγκηπάτο της Αχαϊας καθώς και τα ελληνικά βασίλεια η Αυτοκρατορία της Νίκαιας, η Αυτοκρατορία της Τραπεζούντος και το Δεσποτάτο της Ηπείρου ή και Θεσσαλονίκης. 107Η Αυτοκρατορία της Νίκαιας, κατά τον ιστορικό Διον. Ζακυνθηνό νόμιμα διεκδικούσε την αυτοκρατορία της Πόλης με πρώτο αυτοκράτορα τον Θεόδωρο Α΄Λάσκαρη (1204-1222) και την εκεί έδρα του Πατριάρχη. Τον διαδέχθηκε στο θρόνο ο γαμπρός του Ιωάννης Γ΄Δούκας Βατάτζης , ο οποίος γεννήθηκε το 1193 στο Διδυμότειχο, από ονομαστή οικογένεια της Ρωμανίας .

024055066

        Μετά από συνεχείς κατακτήσεις και καταστροφές του Διδυμότειχου από Φράγκους και Βουλγάρους ο Ιωάννης μοίρασε την περιουσία του στους φτωχούς και κατέφυγε στη Νίκαια , όπου γνώρισε τον αυτοκράτορα, παντρεύτηκε την κόρη του Ειρήνη κι απόκτησε τον Θεόδωρο Β΄Λάσκαρη. Λόγω των πολλών ικανοτήτων του ο πεθερός τον έκανε αυτοκράτορα και διάδοχό του. Διακρίθηκε για τη γενναιότητά του στους πολέμους με Τούρκους και Βουλγάρους, με αποτέλεσμα να αυξήσει τα εδάφη της αυτοκρατορίας του, για τη διπλωματική του ικανότητα για συμμαχίες, για την άνθιση των γραμμάτων με ίδρυση σχολών και βιβλιοθηκών-η πολιτιστική συνεισφορά του ήταν η βάση για την Παλαιολόγεια Αναγέννηση- για τη φιλανθρωπία και αλληλεγγύη του προς τους πάσχοντες, για την ευσέβειά του με το κτίσιμο ναών και μονών και την ορθή διαχείριση των οικονομικών. Συγκρούστηκε με άρχοντες της εποχής του για τον αναδασμό της γης, ανέπτυξε την υφαντουργία, τη γεωργία, την κτηνοτροφία και πτηνοτροφία και γενικά ενίσχυσε την οικονομία του κράτους και ανέβασε το βιοτικό επίπεδο.

102

115

121

        Πέθανε  το 1255 κερδίζοντας την αγάπη των υπηκόων του και τάφηκε στη μονή του Σωτήρος στη Μαγνησία της Μ. Ασίας. Επτά χρόνια αργότερα κατά την εκταφή το σκήνωμα ευωδίαζε και τα ρούχα δεν είχαν φθαρεί ενώ κάποια θαύματα απόδειξαν την αγιότητά του. Μέχρι την καταστροφή του 1922 το λείψανο του Αγ. Ιωάννη Βατάτζη του Ελεήμονα βρισκόταν εκεί. Σήμερα κανείς δεν ξέρει πού βρίσκεται. Στην πατρίδα του το Διδυμότειχο τον τιμούν ως προστάτη και κτίστηκαν ναοί στο όνομά του. Η πραγματικά όμως μεγάλη ηγετική φυσιογνωμία του αποκαλύφθηκε κι από την επιστολή – απάντηση που έστειλε στον Πάπα Γρηγόριο τον 9ο το 1237 . Ο Πάπας του έγραψε να ξεχάσει την Πόλη-που τότε ήταν στα χέρια των Φράγκων. Με αξιοπρέπεια και ευγενική ειρωνεία ,αν και για τους πολλούς ηττημένος λόγω των σταυροφόρων , απαιτεί να σεβαστεί ο Πάπας το αξίωμά του ,όπως κι αυτός το δικό του, εφόσον είναι βασιλέας των Ρωμαίων "έλλην το γένος" και στην ελληνική γενιά δόθηκε δωρεά η Πόλη από τον Μ. Κωνσταντίνο. Οι περισσότεροι ηγέτες ήσαν ελληνικής καταγωγής και διώχθηκαν με τη βία από τον τόπο τους. Εφόσον οι αυτοκράτορες κυβερνούν ανθρώπους κι όχι τείχη δε θα παύσουν να μάχονται για την πατρίδα ,γιατί θα ασεβούσαν στους προγόνους, τους ναούς και τους τάφους των δικών τους. Απάντηση που αποτελεί συνέχεια του Θουκυδίδη ,των Σαλαμινομάχων, επιστολή –κοιτίδα της Μεγάλης Ιδέας κατά τον Απ. Βακαλόπουλο. Με λελογισμένη υπερηφάνεια απαντά στους δυνατούς της εποχής, έχοντας ως βάση τον Θεό και το Δίκιο ,στηριγμένος στην ελληνική παιδεία. Αυτήν άλλωστε προώθησε σε δύσκολους καιρούς για την Ρωμανία. Ούτε τα σοβαρά προβλήματα παράβλεψε (κινδύνους, οικονομικά) ούτε την παιδεία. Όπως φάνηκε κι από ερωτήσεις- τοποθετήσεις που ακολούθησαν και αναφορά στη σημερινή εποχή η λύση είναι πνευματική. Δώστε στους νέους πραγματική Παιδεία με κλασσικά κείμενα αρχαιότητας, ρωμέϊκης κληρονομιάς, πατερικά και νεότερα.

080

085

           Η ομιλία είχε συνδιοργανωτές το Εκπαιδευτικό Συγκρότημα "ΠΛΑΤΩΝ" και το Πνευματικό κέντρο "Άγιος Φώτιος". Η επόμενη ομιλία προγραμματίστηκε για τις 18/11/2013 με ομιλητή τον κ. Νικόλαο Τσιρέλη, δικηγόρο, με θέμα "Πόσο "Μακεδόνες" είναι οι Σκοπιανοί".